Pionierstraining 13 juni

Bekijk hier het zaterdag programma en zie wat bij jullie pioniersplek past

1. Serving-first journey, ofwel de pioniersreis

Lezing door Michael Moynagh (lid Engelse Fresh Expressions team, brengt theologie en de praktijk van nieuwe vormen van kerk samen)

Pioniers leggen een pioniersreis af. Startend bij luisteren, liefhebben en dienen… en zo voorts. Deze reis herkende Michael Moynagh toen hij de ontwikkeling van Engelse pioniersplekken (fresh expressions) bestudeerde. Hij komt naar Nederland om te vertellen over het ontstaan van de pioniersreis en deelt waarom hij er zo enthousiast over is.

2. Waarderend Kijken

Corine Noordzij (pionier Thuis in Zuid Oost) en Jaap van der Giessen (landelijk team pionieren)

Soms ben je als pionier zo druk met alles wat er op je pioniersplek speelt. En met alles wat je nog moet doen en regelen. Zo blijft er ongemerkt steeds minder ruimte over om te zien wat er gewoon is. Aan samenhorigheid, geloof, inzet, aan mensen die zo vanzelfsprekend meehelpen, dat je dit eigenlijk over het hoofd ziet.

Met de workshop Waarderend Kijken helpen we je op weg om met liefde en waardering naar je pioniersplek te kijken. We proberen en proeven hoe dit kan werken. Zo zie je (opnieuw) dat je niet als enige de kar trekt en altijd klaar staat. Velen geven aan jou en je pioniersplek. Dit zien en ervaren geeft brandstof aan het vuurtje dat diep van binnen zit en geeft ruimte aan de Geest om in vrijheid te gaan waaien.

3. ‘Exploring discipleship

Michael Moynagh (lid Engelse Fresh Expressions team, brengt theologie en de praktijk van nieuwe vormen van kerk samen)

Tijdens de pioniersreis komt vroeg of laat God ter sprake. We nodigen mensen vrijblijvend uit om te verkennen wat het christelijk geloof kan betekenen in het leven van alledag. Dat noemen we ‘geloven verkennen’ (‘exploring discipleship’ in het Engels). Maar hoe doe je dat? Michael deelt hoe dat in alle eenvoud kan.

4. Bespreek een uitdaging van jouw pioniersplek met mede-pioniers

Loop je ergens tegenaan op je pioniersplek? Wil je dat eens bespreken met andere pioniers? Dat kan tijdens deze intervisie. Speelt er niet iets ‘lastigs’ op je pioniersplek, maar vind je het leuk mee te denken met anderen. Kom dan ook!

5. Messias in de modder (over pionieren in een wijk met achterstanden)

Margrietha Reinders (pionier Betondorp bloeit) en Nico van Splunter (Geloven in Spangen)

a. Waar loop je tegenaan?

Wanneer je pioniert in een wijk met achterstanden, loop je voortdurend tegen dilemma’s aan. Je kunt iedereen die arm is of problemen heeft willen helpen, maar zijn mensen daar echt mee geholpen? Hoe lang houd je dit vol? En hoe help je mensen om (weer) op eigen benen te staan? Margrietha Reinders en Nico van Splunter gaan in gesprek en delen eigen ervaringen.

Er is volop ruimte nieuwe vragen en casussen te delen. In het derde deel (5c) komen deze terug.

b. Heilzame presentie

Bert Roor (docent Theologie Christelijke Hogeschool Ede)

Uiteindelijk komen mensen verder in hun leven als zij zelf op weg gaan met Jezus. Maar wanneer breng je het geloof ter sprake in een wijk met achterstanden? Is dat een kwestie van passief afwachten op ‘het moment’, of kun je hier ook vanuit jezelf over beginnen? Hoe kun je heilzaam present zijn en op een geloofwaardige manier getuigen van je geloof? En hoe maak je hierbij ruimte voor wederkerigheid?

Graag praten we in deze workshop door over deze en andere vragen vanuit onze eigen visie en ervaringen.

c. Wat kun je doen?

De vragen en casussen uit het eerste deel (5a) staan centraal. Samen zoeken we naar antwoorden en inzichten. Zowel Margrietha Reinders en Nico van Splunter zetten ervaring en kennis in, maar als deelnemer doen je dat ook.

6. Communiceren van (religieuze waarden)

Sander Ummelen (mede-oprichter waardengedreven) en André Bikker (pionier Komdersuut)

a. ‘waar werelden kruizen’

Zelf zijn we vaak enthousiast over onze pioniersplek. Maar lang niet altijd lukt het dit over te dragen aan mensen buiten de pioniersplek. Hoe raak je in gesprek met anderen over wat je belangrijk vindt? Hoe vertolk je religieuze waarden in acties, projecten en een taal die mensen zonder religieuze traditie verstaan?

b. ‘personal storytelling’ (deel 1)

Tijdens deze workshop gaan we in gesprek over ons eigen verhaal. Verhalen over onze persoonlijke reis en motivatie kunnen namelijk bijdragen aan het bouwen van nieuwe relaties met onze omgeving. We vertellen onze verhalen aan elkaar en delen hoe het verhaal van de ander op ons overkomt. Wat valt op? Is het persoonlijk? Kunnen we ons inleven? Voelen we er iets bij?

Tenslotte kijken we hoe onze verhalen een plek kunnen krijgen in het verhaal van onze pioniersplek.

c. ‘personal storytelling’ (deel 2)

Vervolg ‘personal stortelling’ (deel 1)

7. Sociaal ondernemerschap

Op een aantal pioniersplekken starten (sociale) ondernemingen. Soms liggen deze in het verlengde van de pioniersplek en soms is de pioniersplek zelf een onderneming. Ondernemerschap biedt kansen, maar roept ook vragen en uitdagingen op. Vertel je verhaal als ondernemend pionier. Laat je inspireren door anderen. Zoek met elkaar naar oplossingen voor de soms ingewikkelde vraagstukken.

8. Zet stappen op weg naar veiligheid op je pioniersplek

Janneke Nijboer (werkgroep veilige ruimte)

Een pioniersplek is een plek waar je wilt dat iedereen zich prettig voelt. Vaak gaat dat goed, maar soms ook niet. Om de omgang met elkaar goed te houden maak je afspraken met elkaar. Wil je als team stappen zetten en werken aan een veilig beleid, dan kun je in deze workshop aan de slag.

9. Popup

Waar wil jij mee aan de slag deze pionierstraining? Met welke vraag loop je rond? Laat het weten aan Maarten Atsma en we kijken of we een popup workshop in kunnen richten.

10. Monastiek kerk-zijn

Egbert van der Stouw (specialist monastiek kerk-zijn)

a. Inleiding op het thema ‘Mystagogie voor seculiere mystici; monastieke spiritualiteit als missionaire mogelijkheid’, gevolgd door een verwerking in gesprek.

b. Verschillende workshops met thema’s als monastieke gemeenschapsvorming, de spiritualiteit die ons draagt, verkennen van een spirituele werkvorm (bijv. het getijdengebed) en/ of intervisie (of kritische vriendschap) als model voor een leergemeenschap.